4 tips om je hersenen gezond te houden

4 tips om je hersenen gezond te houden - - www.Puzzel1000stukjes.nl

Veranderingen in je lichaam en hersenen zijn normaal naarmate je ouder wordt. Daarom is het belangrijk om ten alle tijden je hersenen zo actief mogelijk te houden. Er zijn enkele dingen die je kunt doen om je hersenen actief en gezond te houden. Hier zijn vier dingen die jou een eindje op weg zullen helpen.

Train regelmatig

Blijven sporten is erg belangrijk. Lichaamsbeweging heeft veel bekende voordelen en het lijkt erop dat regelmatige lichaamsbeweging de hersenen ten goede komt. Meerdere onderzoeken tonen aan dat mensen die fysiek actief zijn, minder snel een achteruitgang van hun mentale functie ervaren en een lager risico hebben op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer (Norton e.a, 2014).

Wij zijn van mening dat deze voordelen het gevolg zijn van een verhoogde bloedtoevoer naar je hersenen tijdens inspanning. Het heeft ook de neiging om een ​​deel van de natuurlijke vermindering van hersenverbindingen die optreden tijdens het ouder worden tegen te gaan, waardoor sommige problemen in feite worden omgekeerd.

Streef ernaar om meerdere keren per week 30-60 minuten te sporten. Je kan wandelen, zwemmen, tennissen of andere matige aerobe activiteiten die je hartslag verhogen.

Zorg voor voldoende slaap

Slaap speelt een belangrijke rol in de gezondheid van je hersenen. Er zijn enkele theorieën dat slaap helpt bij het opruimen van abnormale eiwitten in je hersenen en het consolideren van herinneringen, wat je algehele geheugen en hersenen gezondheid verbetert.

Het is belangrijk dat u probeert zeven tot acht opeenvolgende uren slaap per nacht te krijgen, niet gefragmenteerde slaap in stappen van twee of drie uur. Opeenvolgende slaap geeft je hersenen de tijd om je herinneringen effectief te consolideren en op te slaan. Slaapapneu is schadelijk voor de gezondheid van uw hersenen en kan de reden zijn waarom je moeite hebt om opeenvolgende uren slaap te krijgen. Praat met je zorgverzekeraar als jij of een familielid vermoedt dat je slaapapneu heeft.

Puzzelen

Puzzelen zorgt voor een fitter en actiever brein. Met puzzelen wordt elke soort puzzel bedoeld. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een legpuzzel of het maken van een sudoku of woordzoeker. Naast het feit dat puzzelen je brein helpt om fit te blijven, helpt het ook je geheugen te trainen. Probeer jezelf regelmatig uit te dagen met moeilijkere en meer uitdagende puzzels. Neem een kijkje online voor allerlei leuke en uitdagende puzzels en daag jezelf uit!

Eet een mediterraans dieet

Een dieet speelt een grote rol in de gezondheid van je hersenen. Bij een mediterraan dieet ligt de nadruk op plantaardig voedsel, volle granen, vis en gezonde vetten, zoals olijfolie. Het bevat veel minder rood vlees en zout dan een typisch Amerikaans dieet.

Studies tonen aan dat mensen die nauwgezet een mediterraan dieet volgen, minder kans hebben op de ziekte van Alzheimer dan mensen die het dieet niet volgen. Verder onderzoek is nodig om te bepalen welke onderdelen van de voeding de grootste impact hebben op je hersenfunctie.